Mgr Aleksandra Czerwińska
Położna, spec. piel. gin. – poł., właścicielka Szkoły Rodzenia Cudnarodzinka
Dr n. med. Anita Sikora-Szubert
Fizjoterapeutka uroginekologiczna, psycholog, właścicielka Fizjo Psyche Intima Dr n. med. Anita Sikora-Szubert
Ciąża to czas szczególny zarówno dla kobiety jak i mężczyzny oczekujących maluszka. W tym czasie pojawia się wiele nowych wyzwań, zwłaszcza jeżeli oczekujemy na pierwsze dziecko.
Najpierw czekamy na pierwsze USG, pierwsze bicie serduszka, badania genetyczne, potem skupiamy się na kompletowaniu wyprawki, przygotowywaniu pokoju. Przez całe 9 miesięcy, każdego dnia powoli stajemy się rodzicami. Warto wówczas pomyśleć o edukacji przedporodowej, przygotowaniu się do nowej roli rodzica, nauce pielęgnacji noworodka, przygotowaniu fizycznym, ale także emocjonalnym do porodu. Edukację przedporodową najlepiej rozpocząć około 24 tygodnia ciąży, choć nie ma wyznaczonej górnej granicy rozpoczęcia zajęć, to wiadomo, że im bliżej terminu porodu, tym większe ryzyko, że nie uda się zakończyć kursu.
Warto zatem wybrać szkołę rodzenia, która obejmie kompleksową opieką kobietę oraz przygotuje przyszłych rodziców na nowe wyzwania. Edukacja przedporodowa powinna dotyczyć nie tylko nauki oddechu w czasie porodu, prawidłowej pielęgnacji noworodka, przygotowywania wyprawki, ale także zwrócić uwagę na kondycję mięśni dna miednicy i ich udział w ciąży i porodzie. Dlatego coraz częściej zajęcia szkoły rodzenia obywają się z udziałem wielu specjalistów: położnej, fizjoterapeuty uroginekologicznego, fizjoterapeuty dziecięcego, psychologa.
Fizjoterapia uroginekologiczna jako element opieki i edukacji okołoporodowej ma na celu przede wszystkim profilaktykę dysfunkcji dna miednicy oraz profilaktykę i terapię dolegliwości towarzyszących ciąży i okresowi połogu. Mięśnie dna miednicy spełniają niezwykle ważną funkcję w organizmie kobiety zarówno przed ciążą, w jej trakcie jak i po porodzie. Prawidłowo funkcjonujące mięśnie dna miednicy pozwalają utrzymać w odpowiednim położeniu narządy miednicy mniejszej takie jak: pęcherz moczowy, pochwa z macicą czy odbytnica, ich dobra praca pozwala zapobiec takim dolegliwościom jak nietrzymanie moczu, stolca, gazów czy obniżenie narządów miednicy mniejszej.
Nauka przyjmowania prawidłowej postawy, odpowiedni trening oddechowy, prawidłowe nawyki toaletowe, indywidualnie dobrana do możliwości kobiety aktywność fizyczna, świadoma aktywacja mięśni dna miednicy, a od pewnego etapu ciąży umiejętność ich relaksacji – wszystkie te elementy stanowią ważny element przygotowania organizmu kobiety do ciąży i porodu oraz co udowodnione naukowo i klinicznie wpływa znacząco na przebieg połogu.
Bardzo istotna jest również świadomość, że wielu dolegliwościom okresu ciąży jesteśmy sobie w stanie poradzić, korzystając właśnie z pomocy fizjoterapeuty uroginekologicznego. Takie dolegliwości jak bóle kręgosłupa i stawów obwodowych, obrzęki kończyn dolnych, rozejście mięśnia prostego brzucha, bóle czy rozejście okolicy spojenia łonowego to problemy z którymi dobrze zaplanowana fizjoterapia, a potem autoterapia wykonywana przez kobietę w domu dobrze sobie radzą.
Każda ciężarna, powinna zatem trafić pod opiekę nie tylko specjalisty, ginekologa – położnika, położnej, ale także fizjoterapeuty uroginekologicznego, który już na etapie ciąży może pomóc poradzić sobie z wieloma dolegliwościami, przygotować do ciąży i trudów porodu. Pamiętajmy również, że taka wizyta obok wizyt położnej środowiskowej czy wizyty połogowej u ginekologa również będzie niezwykle istotna w powrocie do formy po porodzie, ponieważ wtedy, nawet jeśli nie ma żadnych dolegliwości należy zająć się mięśniami dna miednicy, blizną po nacięciu krocza, cięciu cesarskim czy ocenić i wdrożyć terapię rozejścia mięśnia prostego brzucha.
Tylko kompleksowa, holistyczna i interdyscyplinarna opieka nad kobietą w ciąży i po porodzie gwarantuje efektywne i jak najmniej obciążające fizycznie, ale i psychicznie przejście przez kobietę okresu ciąży, porodu, a potem warunkuje komfortowy i zdrowy powrót do formy w połogu. Niezwykle istotna jest również wszechstronna, ale i merytoryczna edukacja prowadzona przez specjalistów zarówno w ramach zajęć szkół rodzenia, ale i szerzenia merytorycznej wiedzy w trakcie wykonywania swojej codziennej praktyki zawodowej.